[SharpMZ] Muj MZ-1500 je bohuzel nefunkcni

zdeneka na seznam.cz zdeneka na seznam.cz
Čtvrtek Červen 30 10:04:55 CEST 2016

Ahoj Michale,

mít takovou fosilii a ještě navíc obohacenou něčím radioaktivním... To by se
dalo slušně zpeněžit ;-)
Po pravdě bych šel asi cestou postupného vypájení všech topících součástek.
Je možné, že třeba byla nějaká závada na originálním zdroji, která toho do
věčných lovišť poslala vícero...
Diagnostiku termokamerou jsem si oblíbil, protože je vcelku rychlá. Stačí
udělat snímek jen pár sekund po zapnutí a hned vidíš, které součástky víc
topí, které dráhy na desce jsou více zatížené, .... Netvrdím, že je to
dokonalé, ale většinu potíží se zkraty uvnitř polovodičů jsem tím zatím
překvapivě rychle odhalil, aniž bych musel dál trápit nefunkční zařízení.

Zdeněk

From: Michal Hucik - ORDOZ
Sent: Thursday, June 30, 2016 9:29 AM
To: sharpmz na mail.ordoz.com
Subject: Re: [SharpMZ] Muj MZ-1500 je bohuzel nefunkcni

Ahoj Zdenku,

je to pech, ale zrovna muj Sharp zrejme opravdu pochazi ze zatopeneho bloku
Fukusimy :(

Termokamera je zajimavy napad, nicmene vyvoj situace je takovy, ze po chvili
se mi zvednul odber desky cca o 1A a to i kdyz jsem vyndal z patic CPU i obe
ROM. Dale 3 z 8 pameti topi tak, ze na nich po par sekundach nejde udrzet
prst, takze veskera mereni se ted snazim delat co nejrychleji.

Prozatim jsem zjistil:

1) CPU ma /RESET = 0. Piskatkem jsem zjistil, ze signal do tohoto pinu je
priveden z 73LS08, coz je 2 vstupovy AND. Jeden vstup prijima pulz z
resetovaciho tlacitka - ten je OK a ma hodnotu 1. Druhy vstup je zrejme
EXT_RESET, ma hodnotu 0 a pochazi kdovi odkud - na GDG jsem ho vsak
piskatkem nenasel.

2) Nektere pameti HM4864-P2 topi jako blazen. Laboratornim zdrojem poustim
do desky 5V, nicmene na napajecich pinech tech pameti to dela 4.45V.
Na pameti, ktera zrejme topi nejvic:

Din = 2.60
/WE = 2.54
/RAS = 2.82
Dout = 2.61
/CAS = 2.68

A0 - A7 = 2.8 - 3.01

Uroven TTL by mela byt pro 0 v rozpeti 0 - 0.4 V a pro uroven 1 by mela byt
nad 2.4V ... Tedy vse by melo byt v urovni 1.

Pichnul jsem na RAS a CAS osciloskop, ale nic tam nekmita.

3) V podstate nejhorsi co se muze stat je to, ze bude v haji GDG. To ma 60
pinu ke kterym bohuzel neni neznam zadny popis. Zmeril jsem, ze do socketu
CPU leze 3.5MHz. Naslepo jsem zkusil pichnout osciloskop na konektor, ktery
slouzi pro krmeni video modulatoru a na pinech 4 a 5 vidim 15.7kHz a 60Hz.
GDG se tedy tvari tak, ze alespon delicky signalu jsou OK.

Bez schematka, ci alespon rozvrzeni spoju se v tom strasne spatne hleda.
Kdyz pominu tu vysokou teplotu na tech pametech, tak jedina zjevna chyba je
zatim to, ze je ta deska neustale v resetu, tak se pokusim nejak zjistit kam
je pripojeny 10. pin toho 74LS08 resetovaciho hradla. Vic mne prozatim
nenapada.

Michal