[SharpMZ] Chovani realneho FD radice u disket s "cizim" formatem

Radek Suk suk na softex.cz
Neděle Leden 24 22:03:44 CET 2016

Ahoj Venco

Nezkousel jsem to ted na Sharpovi ale pred 20-30 lety jsem se o to
zajimal. Co vim tak romka cte 256 bajtu a proto se to neda nahradit
beznou PC disktou i presto ze by se vyuzila jen polovina sektoru.

Podle mne je problem v romce v
http://www.sharpmz.org/mz-800/download/MZ800_Technical_reference_manual.pdf
strana 113 na na pozici e5bfh. Zde je nastaveno aby se cetlo 256 bajtu.
Cele to funguje ze se nastavi jaka stopa, strana a sektor se ma cist.
Pak se vysle prikaz na precteni sektoru a ctou se postupne data pres tu
instrukci INI. Nakonec az se precte status registr a ten jiste hlasi
problem, kdyz neni spravny kontrolni soucet a operace nebyla korektne
dokoncena.

Kdyz by se to melo opravit tak by chtelo udelat rutinku co by byla
nezavisla na velikosti sektoru. Proste precetla by prvnich 256 bajtu a
ty by i ulozila a pak by delala jen dummy cteni.

Jinak v hlavne mam hodne projektu na Sharpa. Problem je to jen napsat
natoz pak udelat. Vcera jsem stravil hodne casu na Sam Coupe. Ale
vysledky pomohou i Sharpistum. Uz ted asi vim jak idelane pripojit HDD a
ted se zameruji na informace, proc se drive nedarilo spolehlive pripojit
HDD k pocitaci. Take mam v hlavne a uz castecne overene nove vyvedeni
sbernice ven. Chci zacit pouzivat mimo pocitac bezny 50 pinovy IDC
konektor. Predstavte si to jak pouziti bezneho stareho SCSI kabelu.
Prave on ma tyto konektory na sobe. Duvod je ze je to cele levne a
nemusi se delat primy konektor ve zlate. Hlavni duvod je zlevneni
vyvoje, protoze na vetsinu veci by sla udelat deska 10 x 10 cm a tim
padem skoro zadarmo. Take by nebylo spatne udelat nejake prepinani
promky a vetsi operacni pamet (2 MB). Cele to zavrsit udelanim uplne
noveho obsahu romky po zapnuti. Udelat vlastne uplne novy system co by
pri spusteni programu prepnul prom na puvodni obsah a tak by program
nevidel zadnou zmenu.  Protoze pocitac by mel velkou romku a soucasne i
velkou ramku tak by nebyl problem aby mel soucasne ctyri programy
spustene a suspendovane. Po zapnuti by najel zakladni ridici program co
by spustil nebo radeji bych mel rici pripravil i v jine pameti CP/M a
Basic. Pak by jen nastavenim spravnych registru mohl aktivovat basic
nebo cp/m. Take kdyz by nekdo byl hodne sikovny tak by mohl udelat
nejaky monitor na prochazeni strojoveho kodu. Na setkani MZ40-fest o
vsem chci klukum pohovorit a mozna se z toho neco udela.

Take jsem se ted dosti zajimal o diskety a to nejenom o prepinani DD/HD
ale i o rezim MODE3. Bohuzel vysledek zjisteni je ten ze skoro zadna
nova neumi prepinat ze strany PC rezim. Jen ty co jsou skoro 25 let
stare. Rada novych misto toho umi ten MODE3 co je ale japonska verze 1,2
MB diskety v bezne 1,44 mechanice. O to jsem se zajimal, protoze mam
Sharp 68000 coz je oproti MZ800 super bomba z roku 1987. Co by mohlo
radu z vas zajimat je to. ze skoro na zadnem pc nemuzete korektne udelat
beznou 360 KB disketu. Vetsina mechanik se toci spatne a zapis neni tak
korektni. I zde si musite koupit nejakou hodne starou 5 1/4 mechaniku a
prepnout ji aby umela spravnou rychlost toceni diskety.

Radek