[SharpMZ] Sharp MZ-2500

Michal Medek Michal.Bruntal na seznam.cz
Čtvrtek Prosinec 1 16:25:52 CET 2016

Ahojte,

tak jsem zprovoznoval MZ-2500. Protoze mam jen 'bednu', potreboval jsem i
ten zbytek okolo a protoze jsem si v kazdem pripade musel nejak poradit, tak
jsem se rozhodl popsat par zkusenosti. A  protoze na nekterych budu muset v
praci pokracovat, otviram toto vlakno i pro ostatni stastne vlastniky tohoto
uchvatneho 'mazlika'.
Zakladni jednotka: potrebuje pochopitelne zdroj 100V AC, to mam poresene
pres menic, pouzil jsem takovy, ktery mi dava opravdu neco okolo 100V a ne
az 140V v pripade nekterych cinskych. Tedy pocitac zije, ventilator chladi a
floppy mechanika po resetu blikne a ma snahu nacitat.
Klavesnici mam zatim pujcenou, takze tady jsem v pohode (diky Martine). Do
budoucna urcite planuji se podivat na protokol a zkusit vyrobit 'klonovani'
klavesnice pres PS2 nebo tak neco.
Monitor mam pripojeny standardni LCD monitor k pocitaci. Samozrejme pres
Bohousuv externi scandoubler. Zatim pouzivam upravenou starsi verzi na normu
NTSC, ale uz se pripravuje novejsi. Obraz nic moc, ale je stabylni, barevny
a da se s tim pracovat.
Diskety jsem si vyrobil pres program SamDisk http://simonowen.com/samdisk/
(http://simonowen.com/samdisk/), ktery tento format zvladne nacist a ulozit
na disketu. Jen je k tomu potreba PC, ktere ma fyzickou floppy mechaniku.
Memuze to byt nejaka USB externi, protoze program potrebuje mit pristup k
radici te mechaniky. Nekteri doporucuji WinXP, ja pouzivam Win10 a slape.
A ted popois realne zkousky. Pocitach zapnu, vlozim disketu a napisu 'F' a
cislo mechaniky '1'. Super MZ, jak se tento stroj nazyva, zachroupe a
zobrazi trochu podivne okno s nacitanim, kde se po chvili (jedeme z disket,
ne?) objevi modre logo BASICu, volna kapacita pameti, 'Ok' a jsme tam. Ted
uz jde normalne pracovat. Pouzivam BASIC M25 a ten vypisuje soubory pres
prikaz 'FILES' na misto DIR.
Druhy pokus byla hra 'MAPPY', ktera normalne nabehla a, po precteni kratkeho
uvodu, se mohlo normalne hrat.
Jeste do budoucna planujeme, ze by se mohly vyrobit nektere pridavne karty.
Urcite by stala za uvahu pridavna RAM a VRAM. Obe by mely jit pridat o 128
kB. A snad by mohl jit realizovat nejaky ROM modul, ale to zatim vazne na
dokumentaci.
A co ostatni stastlivi majitele tohoto uzasneho stroje, jak jste na tom vy?
Podelte se s ostatnimi o nejaky ten zazitek.

Tak to je zatim vse,
Mikes

P.S.: Asi to cele prekopiruju a poslu na oldcomp konferenci.