[SharpMZ] DPS - Moderatorsky brept :)

Radek Suk suk na softex.cz
Sobota Leden 4 01:34:36 CET 2014

Michale problem je v tom ze ted se nikomu nebude chtit projit tolik
emailu a podivat se do nich zda tam neni neco duverneho. Kdo vsak
tenkrat cetl email a soucasne mohl v tu dobu videt aktualni schema nebo
desku, ten si z techto projektu dosti odnesl. Da se rici ze kazdy z nas
se musel naucit vsechny veci co jsou uvnitr techto dvou knizek od firmy
BEN "EAGLE pro začátečníky" a "EAGLE prakticky - 2. vydání - pro Eagle
5.6". Knizky se daji pujcit v knihovne nebo se daji zakoupit jako pdf.

Slo se do takove hloubky jako je vytvareni novych soucastek nebo popisek
soucastek. Zajimave bylo kdyz cela parta se ucila spravne pokladat
rozlytou med. Napr. elektronicky radic QD co je uvnitr QD delalo realne
soucasne tri lide. Kazdy mel vyhrazen cas o 6 hodin rano do dalsiho dne
do 6 rano. Mohl udelat zmeny co chtel a nasledne umistit vysledek na
spravne misto na soukromy ftp server nebo to poslat postou. Nasledne
druhy den mel dalsi clen pravo neco menit. Treti den to upravoval dalsi
clovek a pak bylo dalsi kolecko. Samozrejme
kazdy mohl kdykoliv neco navrhnout ale menit to smel jen jeden. Nekdo
byl jen pozorovatel a ten se vyjadroval jen ke schematu nebo k nakupu
soucastek, nic nekreslil. Tato delba prace mela jediny a hlavni cil a to
je - snizeni nakladu. Jednalo se nam o to ze vice lidi si jiste vsimne
nejake zavazne chyby a neudela se zmetek. Taka nektera karta nemela
schema a tak se muselo schema delat podle realne karty. Take byl problem
presne identifikovat soucasky jako je napr. originalni separator pro
radic FDD a najit v Cine dodavatele ktery to ma.

Budu to psat jak jsem to delal ja. Postupne se ukazovalo to ze idelani
reseni je udelat nejaky trivialni nazev. MZ_ROMDISK92_VER1 a podle toho
udelat i knihovnu MZ_ROMDISK92.lbr Vsechny soucastky jsem prenesl do lbr
knihovny. To ma tu vyhodu ze muzete zmenit popisku soucasky ale stale
mate originalni soucastku v originalni knihovne pro jiny projekt. Neni
takto zadny problem aby soucastka vypadala presne jak potrebujete. Treba
se da takto udelat pekny kondenzator co ma peknou malou popisku. Nebo
zprehazet vyvody aby to vypadalo lepe. Dulezite je jednou za cas
zajistit aby kazdy soubor mel stejne jmeno jako ostatni. Neni dobre
casto menit jmeno knihovny, protoze to ma za nasledek nutnost zmenit
odkaz na soucastce a to je casove narocne. Vse se da zkontrolovat kdyz
se udela vypis soucastek - zde je idealni aby byla videt jen jedna
knihovna. Takze na konci projektu je v adresari MZ_ROMDISK92.sch,
MZ_ROMDISK92.brd a MZ_ROMDISK92.lbr. Take je tam MZ_ROMDISK92.dru coz je
soubor co kontroluje jake budou vypadat piny a soubor pro kontrolu desky
zda je vyrobitelna podle definice vyrobce. V neposledni rade je tam i
MZ_ROMDISK92.cam coz je soubor - script jenz generuje soubory Gerber pro
vyrobce. Gerber data kontroluji programem Viewmate. Take vzdy to
vytisknu na papir a vystrihnu pomoci nuzek a kontroluji zda realna deska
je opravdu tak velika jak ocekavam. Na konec udelam dva pdf dokumenty a
to jeden je vlastni schema a druhy je rozmisteni soucastek - layout.
Take je dobre udelat vystup soucastek a toto se da pouzit jako podklad
pro tabulku soucastek.
Vse se dela ve verzi 5.6, coz ma vetsina lidi. Ne kazdy vlastni verzi 6.
Po tom co kazdy souhlasil s ukoncenim vyvoje jsem objednal desky v
Seeedstudiu a pockal cca 20 dni nez jsem je dostal. Nasledne jsem to
rozeslal po cele republice a nekdy i na Slovensko. Ted uz
umim trvialne vyplnovat hromadny podaci listek a tak nedelam fronty na
poste :-). Obrovska vyhoda je ze CAM a DRU soubor je vlastne porad jeden
pro vsechny projekty. LBR take neni nejaky problem - staci se naucit
presouvat soucastky po knihovnach - sice je to trosku nelogicke ale jak
na to clovek prijde tak je to hracka.

Dobre je vzdy objednat 10 kusu. Ted je mozno objednat i 5 kusu ale moc
penez se neusetri, dejme tomu 120Kc. Nejlepsi je mit projekt o ktery ma
zajem 5 lidi a kazdy si veme dve karty. Pro dve karty 15x15cm + postovne
v CR se muzeme vejit do 500Kc. Takze opravdu neni problem cokoliv udelat
za rozumny peniz. Dobre je to delat ve zlate - jednak pozlaceny primy
konektor udelal Seeedstudio zdarma - za druhe, takova to deska muze doma
lezet nekolik let ladem. Obecne se da rici ze Seeedstudio je asi 3x
levnejsi nez nejaky Pool v CR. Pro ty co nevedi co je Pool, tak je to
jednorazove udelani desky za snizenou cenu ale bez udelani udelani
filmove predlohy. Osobne jsem to delal v Pragoboardu a byl jsem
spokojeny ale treba deska pro RRD stala skoro 1000Kc a ted jak maji
rozbytou linku tak delaji jen za 600Kc/dm2 bez DPH a tak je to opet
drazsi. Mozna cenove a kvalitou idelani je jak pise Dzin
http://www.mev.cz/. Martin a lide v Brna zase pouzivaji Apama.cz.

Michale nejaky system wiki by byl super a podporuji to ale obavam se
nikdo z nas neni peclivy aby z toho neco bylo. Take si myslim se mozna i
nejaky vyrobce by nadaval kdyz by nekde bylo napsano ze dela draze nebo
ze nema kvalitni desky. Ta tyto maily nemuze nic namitat, protoze kazdy
mame pravo na nazor a mame pravo si neco myslet. Pred nedavnem jeden
clovek vytocil jednoho prodejce po telefonu kdyz mu rekl proc dela desky
4x draze nez Cina :-).

Radek