[SharpMZ] Emulator MZ-800

Jakub Ladman ladmanj na volny.cz
Sobota Prosinec 20 18:36:21 CET 2014


Ahoj Michale (a Zdeňku)

Sice na přítelské úrovni, ale zůstaneme asi vepři, tedy ve při.

Zastávám (a to nikoliv od narození, ale po zkušenosti se svým někdejším
projektem), že nekomerční kód má být na veřejném svn/gitu/atp ... už od
prvotní verze.

Třeba i zamčený pro úpravy neregistrovaných, autorem neposvěcených osob.

Je to základní krok k tomu, aby projekt nezemřel na nedostatek času té
jedné původní osoby.

Pokud se někdo za kód stydí, je to chyba.
Podle mě je větší ostuda kecat ve fórech a neudělat nic, než nehezký kód
na svn, čili spíš to co dělám já :-).

Spolupráce nad kódem může být, a také často bývá jiná, než že všechny
zůčastněné osoby píšou nové funkce a algoritmy, ale někdo refaktoruje a
komentuje, aby se kód zpřehlednil, někdo "jen" testuje.

Nejsem obdařen talentem věci táhnout od a) do z), umím například někomu
nalinkovat základní směr jakým se vývoj má ubírat a pak kontrolovat a
semtam něco upravit. Tak to mám z části v zaměstnání.

Co se týče komunitních, nebo hobby projektů, je to stejné, ze začátku
entuziasmus, naprogramovaná kostra, zanedbatelná základní funkčnost a
pak dojdou síly a/nebo čas.
Pak přichází svn a externí spolupráce, pokud to teda někoho zajímá,
kromě mě.

Stejně ale přistupuju k cizím sw projektům.

Prostě není důvod se stydět, za cokoli, jen za tajnůstkaření.

Uznávám že situace je jiná, tam, kde jde o komerční projekt, nebo
komerční potenciál.

Obávám se že kolem sharpa už se žádná komerce neodehraje a je to tak asi
i dobře.

Jakub Ladman

Dne 19.12.2014 v 19:33 Michal Hucik - ORDOZ napsal(a):
>
> K tomu doplnim jen kratce, to ze mne Zdenek neskutecne nastval, ptotoze 
> jeho emulator bezi na mem PC rychlosti 8500 % Sharpa, zatim co ten muj i 
> s vypnutym generatorem obrazu udela max. sotva nejakych upocenych 750%, 
> cimz mu tedy nedekuji, protoze mi zkazil cele nadchazejici svatky... 
> Proto take v tomto mailu nepouziju ani jeden pozitivni smajlik :(
>
> Co se tyka Zdenkova kodu, tak potvrzuji, ze z i z tech fragmentu co uz 
> jsem videl, je alespon pro mne vcelku necitelny, nicmene to bude s 
> nejvetsi pravdepodobnosti tim, ze je pro mne necitelny jakykoliv 
> pascal... Nesouhlasim vsak, ze by obsah toho kodu mel byt necim, za co 
> se ma stydet. Spise naopak.
>
> Ve Zdenkove zprave mi take prijde zajimava ta cast o zpetne vazbe ... 
> podle accesslogu meho webserveru si ten muj emulator uz stahlo taky cca 
> 100 lidi, nicmene v porovnani s timto cislem nasleduje uz naprosto 
> minimalni zpetna vazba. Tim rozhodne neavizuji, ze bych chtel u sveho 
> emulatoru zavadet nejake komercni registrace - navic to ani nebude 
> nutne: muj emulator zrejme napr. nikdy nebude umet konverzi mezi MZF a 
> WAV, takze uz mam prubezne se Zdenkem rozjednanou nekolika strankovou 
> smlouvu o podilu na zisku z prodeje jeho emulatoru, ktery treba prave 
> tuto funkci podporuje a ktery tim padem budu kazdemu doporucovat jako 
> doplnek toho meho.
>
> Se Zdenkem veci kolem Sharpa casto konzultuju.  Jednak proto, ze stejne 
> jako on uz jsem za pomoci osciloskopu a jinych skopicin Sharpa rozebral 
> do posledniho bitu, ale taky se jej treba ted pri vyvoji emulatoru obcas 
> ptam, zda nektere konkretni veci resil podobnym zpusobem, jako jsem to 
> prave udelal ja. Rozhodne se vsak snazim drzet co nejdal od toho, abych 
> mel k dispozici jeho zdrojaky, protoze pak bych uz moc vlastnich veci 
> zrejme nevymyslel ... mozna bych vylepsil sem tam nejakou drobnost, ale 
> cely muj vyvoj by sel do kopru.
>
> Co se tyka zverejneni meho kodu: ja jsem podstate programator - vlk 
> samotar. Neumim dost dobre spolupracovat na jedne veci s ostatnimi lidmi 
> - treba i proto, ze nekdy se mi zrodi v hlave myslenka na zaklade ktere 
> pak kompletne cely kod od zakladu k nepoznani prekopu. S tim pak 
> nasledne treba souvisi ruzne dalsi poznatky, a nedodelky ktere nosim v 
> hlave, ale pro dalsi spolukodove bojovniky jsou tezko sdilitelne ... 
> Navic jsem v nekterych vecech neskutecny puntickar a tame mam spoustu 
> zlozvyku, ktere by mnohe spoluprogramatory privedly na hranici 
> silenstvi. Toto mimochodem oficialne uz dlouhodobe tvrdim i na sezenich 
> , pri kterych jedname o mem pripadnem zamestnani do pozice tymoveho 
> programatora - coz muze napr. Fuzzy potvrdit...
>
> Z tohoto duvodu muj kod prozatim nebude oficialne verejny. Nicmene zcela 
> vazne Jakube: pokud se chces do nej podivat, tak ti jej velice rad 
> poslu, ale na source forge jej zatim nedam.
> Kazdopadne GPL header vkladam rutinne do vseho co jsem napsal a jakmile 
> budu mit pocit, ze uz mam hotovo, nebo ze uz nemam sil dale pokracovat, 
> tak kod okamzite poslu do sveta. Predpokladam vsak, ze jeho nasledujici 
> osud pak bude stejny, jako u vetsiny jinych one-man-show projektu - viz 
> treba Koeppe.
>
> Aby vsak nebyl duvod k placi, tak bych chtel ke svemu emulatoru casem 
> udelat take spoustu doplnku, jako napr. API, pomoci ktereho by melo byt 
> mozne pripojit vlastni modul na emulovanou sbernici atp ...
>
> Michal
>
>
> Dne 19.12.2014 v 15:35 zdeneka na seznam.cz napsal(a):
>> Vím že to Jakube asi bylo myšleno obecně, ale nedalo mi to se neozvat. Dnes
>> už je na výběr víc emulátorů MZ-800, jejichž kód je veřejným tajemstvím. Z
>> českých to je třeba emulátor Jardy Kysely, německý např. tenhle:
>> http://sourceforge.net/p/mz800em/wiki/Home/
>> Všichni ho mají stažený na disku, ale jejich vývoj za ty roky nepokročil ani
>> o píď.
>>
>> Když malinko odbočím, tak do doby než jsem u mého emulátoru zavedl
>> registraci jsem byl ohledně jeho vývoje ve spojení s cca 5-ti lidmi. Nicméně
>> u každé nové verze jsem měl klidně 200 downloadů. Po zavedení registrace se
>> mi ozvalo opravdu hodně zajímavých lidí (programátoři, majitelé
>> distribučních společností, ...) - někteří se mnou udělali rozhovor na
>> stránky, jiní mi věnovali k rozšíření balík starých disket z půdy či
>> dokumentace... Díky tomu (a pochopitelně taky Pavlově snaze) je také na
>> www.scav.cz asi největší volně přístupný archiv všemožných programů, her a
>> dokumentací.
>>
>> Myslím tedy že je to každého věc, jak se svým výtvorem naloží. Přiznám se že
>> by mi samotnému (jakožto neprogramátorovi) bylo hanba se se zdrojáky veřejně
>> pochlubit. Nicméně ti kdo se vážněji do emulace MZ-800 ponořili, jsou se
>> mnou v kontaktu a já vím že jejich práce někam vede, tak nemám problém se s
>> nimi o kód podělit (případně co si vzpomenu zkonzultovat) - to mi snad každý
>> potvrdí. Někdy je ale dobré začít stavět na zelené louce, protože jen tak se
>> neobšlehnou chyby předchozího pisatele a vnesou se do projektu nové nápady.
>>
>> Hluboce zklamaný může být jen ten, kdo to nezkusí
>>
>>
>> Zdeněk
>>
>> -----Původní zpráva-----
>> From: Jakub Ladman
>> Sent: Friday, December 19, 2014 1:23 PM
>> To: milsa na atlas.sk ; Počítače SHARP MZ a jejich emulátory
>> Subject: Re: [SharpMZ] Emulator MZ-800
>>
>> Emulátorů se zavřeným kódem je dost. Jestli někdo píše další closed source,
>> tak mě hluboce zklamal.
>> J.L.
>>
>> "Miloš" <milsa na atlas.sk> wrote:
>>
>>> V Lazarovi pristupujem ku klávesnici cez KeyDown a KeyUp eventy, takže
>>> je to celkom jednoduché. Problém robí Caps Lock, ktorý je v podstate
>>> neošetriteľný, takže stlačením sa klávesnica v ostatných programoch
>>> začne správať inak.
>>>
>>> Trochu som sa začal hrabať v Qt a tu sú moje poznatky z Qt5:
>>> 1. Aplikácia so základnými DLL má v release móde cca 45 MB. Záleží aj
>>> od
>>> toho, čo potrebuje. Testovacia aplikácia nevyužívala takmer nič, len
>>> GUI.
>>> 2. Ak sa použije statické linkovanie, aby kompletná aplikácia nebola
>>> ako
>>> mamut, tak je nutné aplikáciu dať pod LGPL. Čiže aj so zdrojovými
>>> kódmi.
>>> Ako som si všimol, emulátory Sharpa sa so zdrojákmi veľmi nemajú radi
>>> (predsa len je to platforma, ktorá nie je tak rozšírená, aby autor
>>> svoje
>>> myšlienkové pochody pustil do sveta), takže toto bude asi dôvod prečo
>>> Qt
>>> nepoužiješ. Ak nie toto, tak dôvod číslo 1. Platená licencia už túto
>>> podmienku nemá. Navyše ešte som neprišiel na to, ako spustiť statické
>>> linkovanie bez rekompilácie celého Qt.
>>>
>>> Qt toho ale obsahuje celkom dosť, takže si myslím, že nebudeš
>>> potrebovať
>>> nič navyše mimo Qt.
>>>
>>> Mimochodom, trochu som sa pohral s mojím emulátorom a dosiahol som
>>> mierne zvýšenie rýchlosti po pridaní kontroly, že či sa zmenilo niečo
>>> na
>>> obrazovke. Pri stále sa meniacom obraze ho to mierne spomalí, ale nie
>>> je
>>> to hádam až tak zlé. Teoreticky by sa to za cenu mierne
>>> neprehľadnejšieho kódu ešte dalo o čosi zrýchliť. Asi začnem pracovať
>>> na
>>> 800 grafike a možno sa priblížim k tebe, čo sa funkčnosti týka.
>>> Rýchlosť
>>> tvojho emulátora som síce nedosiahol.
>>>
>>> Mimochodom, Turbo Copy V1.21 ide na 65 %, prečo?
>>>
>>> Miloš
>>>
>>> Dňa 13. 12. 2014 22:45 Michal Hucik - ORDOZ wrote / napísal(a):
>>>> GTK jsem zvolil proto, ze jsem ho cca pred 15 lety trochu zkousel -
>>> tedy
>>>> krom xforms, wxWidget, xmotiff a kdo vi ceho vseho jeste ... jakysi
>>> Qt v
>>>> te dobe uz mozna i existoval, ale byl docela v plenkach.
>>>> Kazdopadne jak uz jsem napsal, tak od prvopocatku vyvoje emulatoru
>>>> pocitam s tim, ze interface bude mozne / nutne  vymenit za jiny a
>>> tomu
>>>> se snazim prizpusobit i kod programu.
>>>>
>>>> Co se tyka Qt, tak jej rad vyzkousim, nicmene se dopredu obavam, ze
>>> to
>>>> co mi momentalne chybi v GTK, zrejme nenaleznu ani v Qt...
>>>>
>>>> Interface emlatoru je v podstate mozne rozdelit do dvou casti:
>>>>
>>>> 1) GUI, pod cimz chapu predevsim menu programu - to je naprosto
>>>> irelevantni a muze byt napsane v cemkoliv, ci naopak vlastne ani
>>> nemusi
>>>> vubec existovat
>>>>
>>>> 2) Skutecny interface, pomoci ktereho je emulator spojen se zbytkem
>>>> sveta - jednoduseji receno je to prevazne klavesnice, monitor a
>>> zvukovy
>>>> vystup Sharpa.
>>>>
>>>> Myslim si, ze v te druhe casti bude potreba sahat na na tyto zarizeni
>>> v
>>>> mnohem vic low-level urovni, nez jakou mi v dane chvili muze
>>> nabidnout
>>>> jakykoliv okenkovy manager. Predpokladam, ze v pripade windows vede k
>>>> teto urovni cesta pres directx. Nemam vsak k tomuto tematu nacteno
>>> zhola
>>>> nic a tak v pripadne diskuzi na toto tema mohu byt vicemene spise jen
>>>> posluchacem.
>>>>
>>>> Nicmene windozovych programatoru, kteri by k tomuto tematu mohli neco
>>>> rict je tady prece dost, ne? Hola! Mafro! Probud se! ;)
>>>>
>>>> PS: co se tyka zvuku, tak ten mam prozatim v planu realizovat pres
>>> portAudio
>>>> Michal
>>>>
>>>> Dne 12.12.2014 v 20:07 Ctirad Feřtr napsal(a):
>>>>> Mohu vědět proč zrovna tuhle obsolete knihovnu, jejíž
>>>>> multiplatformnost je rovněž taková polovičatá?
>>>>> Pokud něco multiplatformního a free, tak jednoznače Qt, které má i
>>>>> vlastní IDE a rovnou z něj můžeš generovat binárky pro Linux,
>>> Windows,
>>>>> Android a asi i OSX.
>>>>>
>>>>> Ctirad
>>>>> _______________________________________________
>>>>> SharpMZ mailing list
>>>>> SharpMZ na mail.ordoz.com
>>>>> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> SharpMZ mailing list
>>>> SharpMZ na mail.ordoz.com
>>>> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>>> _______________________________________________
>>> SharpMZ mailing list
>>> SharpMZ na mail.ordoz.com
>>> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>> Sent with mySecureMail.
>> http://www.mysecurephone.eu/
>> _______________________________________________
>> SharpMZ mailing list
>> SharpMZ na mail.ordoz.com
>> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>>
>> _______________________________________________
>> SharpMZ mailing list
>> SharpMZ na mail.ordoz.com
>> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>>
> _______________________________________________
> SharpMZ mailing list
> SharpMZ na mail.ordoz.com
> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz



Další informace o konferenci SharpMZ