[SharpMZ] Sharp MZ800 - seznameni

Radek Suk suk na softex.cz
Pondělí Srpen 18 14:23:34 CEST 2014


Ahoj Zdenku

Koukam ze ten email jsi asi poslal lodni postou kdyz to slo 5 dni :-).

Podle mne Velesoft nebude nic na Sharpa predelavat ale zajima se o to 
asi jen proto, ze to ma podobnou grafiku jako Sam Coupe. Proto jsem 
umyslne vynechal rezim MZ700 a vybral jsem rezim co je nejvic podobny 
Sam Coupe. Kdyz jsem cetl vycerpavajici seznam rezimu pro MZ800 tak jsem 
se rozhodl napsat co nejkratsi popis prave toho jednoho rezimu.

Uz v roce 1988 na setkani Sharpistu v Ostrave byla prednaska kde se 
rikalo ze skoro kazda hra na ZX se da prenest do rezimu MZ700 ale take 
na konci prednasky bylo receno ze programatori se nejspis presunou na 
platformu IBM PC a tak nelze ocekavat ze se to udela. A to se take stalo.

Kdyz uz pisi tento email tak co vim tak Velesoft nic noveho pro Sharpa 
nedela ale naopak mi se muzeme od neho hodne naucit. Osobne se ted 
zajimam o pripojeni HDD k Sam Coupe nebo mysi a oba projekty maji 
potencial na preneseni na Sharpa. Nejsem jediny Shaprista co to bude 
stavet. Co by nebylo spatne, kdyz by nekdo zverejnil tu mys pro 
pripojeni k Sharpovi co simuluje tvuj emulator. Pak by mozna slo 
relativne jednoduse upravit soucasne pripojeni mysi pro Sam Coupe na 
pripojeni k Sharpovi. Kdo mate podklady pro pripojeni mysi k Sharpovi 
tak to zverejnete nebo poslete link kde je to ulozene.

Radek

Dne 13.8.2014 10:00, zdeneka na seznam.cz napsal(a):
> Radku, není tak úplně pravda, že by se nedala hra ze Spectra přenést v
> barvách na Sharpa bez rozšíření videopaměti. Živým důkazem toho je třeba hra
> Express (přeskakování po vagonech až k lokomotivě), Tetris2, FX Sound3 od J.
> Lamače, ..... Vše je děláno do MZ-700 režimu v 8 barvách, kde se pouze mění
> generátor znaků a taková emulace videopaměti Spectra je i rychlá.
> Předpokládám ale že Velesoft se ptal jen čistě ze zvědavosti a pro Sharpa
> nic nechystá :-)
>
> Zdeněk
>
> -----Původní zpráva-----
> From: Radek Suk
> Sent: Tuesday, August 12, 2014 9:12 PM
> To: Počítače SHARP MZ a jejich emulátory
> Subject: Re: [SharpMZ] Sharp MZ800 - seznameni
>
>
> Velesofte, podle mne by bylo vhodne se omezit na nejaky bezny rezim
> napr. 320x200 16barev, proto nasledujici text bude jen o tomto rezimu.
>
> Drtiva vetsina uzivatelu ma rozsirenou pamet na 32KB. Duvod byl ten, ze
> tento rezim umoznuje prenest hru z ZX na Sharpa a soucasne zachovat
> barvy a tak nemit hru jen cernobilou. Rada kamaradu si okolo revoluce
> koupila rozsirenou video pamet hlavne kvuli hram. Hodne her bez
> rozsireni je nehratelnych, protoze se spatne zobrazuji.
>
> Tech jinych rezimu nez 320x200/16 je opravdu hodne ale nema cenu se tim
> pro zacatek prilis zabyvat. Dulezite je to, ze pri rozsireni ma video
> sbernice 16 bitu. Prenasi se soucasne 2x8 bitu. 8 taktu krystalu ma
> zakaznicky obvod vyhrazen pro sebe a za tu dobu precte vsechny ctyri
> roviny coz dela 8x4bity. Proto ma pripraveno 8 bitu v 16 barvach pro
> pristi zobrazovani (load). Pak nasleduje 8 taktu kde ma pristup do video
> pameti CPU. Nasleduje Load signal jenz zajisti predani tech 32 bitu do
> vystupniho shift registru a zobrazeni po dobu nasledujicich 16 taktu,
> kazdych 2 takty se zobrazuje jeden bod. Mezitim se uz pripravuji dalsi
> data a cele se to opakuje. Mozna pro tebe je zajimava informace ze
> hodiny pro cpu se deli peti. Takze pro predstavu, tri takty cpu je 15
> taktu krystalu.
>
> Protoze vim ze dobre znas ZX48 tak to porovnam s nim. Je to podobne jako
> kdyz na Spectru se nacte jeden znak a nasledne jeho atribut a pak jeste
> jeden znak za nim plus jeho atribut.  Pak se to zobrazuje a takto je
> umozneno CPU v druhem cyklu pristupovat do pameti. Samozrejme je rozdil
> ze na Sharpovi se nectou atributy ale bity ze kterych se dela barva. Pro
> zacatek bych ti doporucoval si nehrat s registry palet - pro rezim 16
> barev je pro drtivou vetsinu aplikaci nechat puvodni barvy. Upravu
> registru bych osobne pouzil jen pro nejake demo.
>
> Video pamet je namapovana mezi 08000h a 09fffh - celkem 8KB. Pozor ale
> na to ze nikdy neni primo pristupna ale vzdy se pristupuje pres dva
> registry - READ a WRITE. Podle toho jak jsou nastavene tak se provadi
> vybrana cinnost. Je jasne ze kdyz pamet ma 32KB a mapuje se jen 8KB tak
> lze pristupovat jen k casti obsahu. Pri zapisu dat do video ram je
> dulezite vedet, ze dela vetsinou nejaka logicka operace a tak se vlastne
> nactou data z video ramky pak se treba udela logicke OR a vysledek se
> ulozi zpet do video ram - vse toto dela zakaznicky obvod automaticky -
> programator to neovlivnuje, on jen nastavuje rezim zapisu. Pri cteni
> jsou dva zakladni rezimy. Jeden je ze si vyberes rovinu 1 az 4 a z ni
> ctes. Kde je 1 tam je v rovine nastaveno log.1. Pri cteni rovin by jsi
> spravne nemel nastavoval vice rovin a snazit se cist z vice rovin. Druhy
> typ je cteni "barvy", zde se dotazujes zda na miste obrazovky je presne
> tato barva. Tech barev je 16 a tak kdyz by jsi chtel takto cist celou
> obrazovku tak by jsi to musel provest 16 krat. Proto je pro celou
> obrazovku lepsi 4x nacist roviny a mas vsechny data. Na druhou stranu
> kdyz chces zjistit (overit) zda na nejakem miste obrazovky je napr.
> cerveny bod tak muzes jednim ctenim pri vyberu barvy to zjistit. Kazdy
> rezim je vhodny pro jinou cinnost.
>
> Video pamet se mapuje tak, ze prvni bajt je na 08000h. Pak nasleduji
> dalsi bajty (body) tak ze je obsazeno 8000 bajtu (320*200/8).
> Nasledujich 192 bajtu je nevyuzito pro zobrazovani ale je mapovano.
>
> Co se tyce nejakeho atypickeho rozsireni, tak jsem nevidel zadne HW
> rozsireni, ktery by zajistil nekolik samostatnych obrazovek a pripadne
> prepinani mezi nimi. Jedine co jiz bylo zmineno v konferenci je to, ze
> pri  vhodnem "hrani" s registry muzes udelat dve obrazovky (pamet 32KB
> rozdelis na 2x16KB) a ty plnit samostatne a prepinat mezi nimi ale toto
> neni mozne pro rezim 320x200/16.
>
> Radek
>
> p.s. Snad ten text je alespon nejak citelny a nekoho potesi.
>
> Dne 11.8.2014 18:24, VELESOFT napsal(a):
>> Zajimalo by me, jak ma SHARP MZ800 vyresenou videoram, jak se do ni
>> pristupuje a
>> jak jsou v ni data organizovana. Dale pak organizace pameti, pripadne
>> moznosti
>> jejiho rozsireni.
>>
>> VELESOFT
>>
>>
>>
>
> _______________________________________________
> SharpMZ mailing list
> SharpMZ na mail.ordoz.com
> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>
> _______________________________________________
> SharpMZ mailing list
> SharpMZ na mail.ordoz.com
> http://mail.ordoz.com/mailman/listinfo/sharpmz
>
>




Další informace o konferenci SharpMZ