[SharpMZ] CMT - jak se pocita baudova rychlost?

Michal Hucik - ORDOZ ordoz na ordoz.com
Čtvrtek Květen 3 13:15:58 CEST 2018

Snazim se vytvorit nejake kompendium o logickych a fyzickych CMT
formatech. Nicmene stale mi unika zpusob jakym se vlastne urcuje baudova
rychlost. Definice rika, ze se jedna o pocet zmen signalu za sekundu....

Analogovy format:
===============

Hodnota < 0 reprezentuje logickou uroven "1". Hodnota >= 0 reprezentuje
hodnotu "0".

Fyzicky format pulzu:
=================

Rozlisuje dva typy "slov" Long Pulse a Short Pulse, ktere se skladaji z
logickych urovni "1" a "0".

Zakladni Sharp format definovany servisnim manualem ma Long Pulse: 470
us ve stavu "1" a 494 us ve stavu "0" (celkem 964 us). Short pulse: 240
us v "1" a 278 us v "0" (celkem 518 us).

Dale je v komentovanem vypise uvedeno, ze readpoint je situovan 379 us
od vzestupne hrany.

1200 baudu?
===========

Jak uz bylo receno, tak baudova rychlost definuje pocet zmen v
modulovanem signalu za 1 sekundu. Mam tomu rozumet tak, ze Long Pulse i
Short pulse je slozen ze dvou zmen (vzestupna a sestupna hrana)? V nasi
definici slov jsme schopni za sekundu prenest bud 1930 Short "0" bitu,
nebo 1037 Long "1" bitu. S poctem zmen signalu se tato cisla vynasobi 2x.

V definici Bd je uvedeno, ze u starych zarizeni platilo, ze 1 Bd = 1
bit, nicmene u novych zarizeni je pocet bitu na 1 Bd vyssi (chapu, ze
napr. modemy dokazi rozlisovat zda napetovy pulz sel nahoru, ci dolu a
nebo to o kolik mV se signal zmenil a tim tedy kodovat do prenosu vice
informaci, nez jen 0 a 1). Predpokladam, ze Sharp samozrejme spada do
kategorie techto starych zarizeni a tato definice pak navadi k tomu, ze
"pocet zmen" neodpovida skutecnemu poctu napetovych zmen, ale "poctu
informacnich zmen" ... Stale vsak se takto nedoberu k hodnote 1200 Bd.

Aritmeticky stred poctu Long a Short za sekundu je 1483.

Aritmeticky stred delky Long a Short pulzu je 741 us ... 1 / 0.000741 =
1349 (tim jsme zatim k tem 1200 Bd asi nejblize).

Podstatnou slozkou prenosu je ten vyse zminovany read point ze ktereho
plyne, ze je vzdy dulezite presne dodrzet delku te prvni casti pulzu,
zatimco druha polovina muze byt vlastne libovolne dlouha.
Vlastne v tuto chvili moc dobre nechapu duvod, proc Long Pulse a Short
Pulse nemaji tu druhou polovinu pulzu stejne dlouhou?

Vychazime-li z toho, ze 1 Bd = 1 bit, tak je rychlost urcena delkou doby
po ktere nasleduje read point + delkou read pointu + nacitenim klidove
casti pulzu, coz by melo byt zhruba stejne jako je readpoint.
Vime, ze Short Pulse trva 518 us po odecteni read pointu nam zbyva 139
us, pricemz neco z toho jeste musi byt rezerva...

1 / 1200 = 833 us

Znate nekdo nejaky oficialni vzorec, ktery by mne z techto hodnot dovedl
k tem 1200 Bd?

Mereni:
=======

Intercopy 10.2 umi m.j. po nacteni hlavicky programu vypsat informaci o Bd.
Udelal jsem na Sharpu nejaka mereni. Ulozil jsem vzdy stejny soubor z
ROM, Turbo Copy a v Intercopy - CMT vystup jsem nahral do WAV a pak jsem
to nacital a meril v Intercopy 10.2.
Zaroven jsem mel na vystupu z 8255 pripichnuty logicky analyzer a pri
SAVE jem meril delky pulzu. Nize uvedena hodnota Bd je to, co mi o tom
zaznamu rekl Intercopy, kdyz jsem se to snazil z tech WAV zpatky nahrat:

ROM 1/1:   1152 Bd, Long: 469 us / 487 us, Short: 238 us / 259 us

(Delky pulzu z Turbo Copy byly dost rozlitane - snazil jsem se udelat
nejaky prumer)
TC 1/1: 1152 Bd, Long: 497 us / 497 us, Short: 250 us / 245 us
TC 2/1: 2043 Bd, Long: 282 us / 283 us, Short: 141 us / 139 us
TC 3/1: 2756 Bd, Long: 208 us / 206 us, Short:  105 us /  104 us

(Delky pulzu z Intercopy byly vetsinou velice presne - je videt, ze
Marek odvedl precizni praci)
IC 1200: 1149 Bd, Long: 470 us / 495 us, Short: 235 us / 264 us
IC 2400: 2262 Bd, Long: 235 us / 260 us, Short: 114 us / 139 us
IC 2800: 2701 Bd, Long:  177 us /  224 us, Short: 88 us /  125 us
IC 3200: 2945 Bd, Long:  178 us /  223 us, Short: 88 us / 124 us

Formaty:
=======

Marek ma v Intercopy 10.2 uveden normalni MZ format, ktery tam disponuje
rychlostma 600, 1200, 2400, 2800 a 3200.
Dale tam ma CP/m format (program tape), ktery ma mozne rychlosti 1200,
2400, 2800, 3200 a 3600.

Vzdycky jsem si myslel, ze cp/m tape a sharp format jsou identicke,
akorat ze cp/m je nativne v rychlosti 2400. Ten rozdil v maximalni
rychlosti vsak naznacuje, ze je to mozna jinak. Vite o tom nekdo neco?

Je mozne, ze tape.com podporuje vice typu fyzickych, ci zaznamu.
Kazdopadne pokud v Intercopy ulozim jeden a ten samy soubor v Normal
2400 a v CPM 2400, tak pri zpetnem nacitani to Intercopy umi rozlisit a
u kazdeho pak napise bud Normal, nebo cp/m.