[SharpMZ] MZ-1500 je doma

Michal Medek Michal.Bruntal na seznam.cz
ter erven 21 22:07:01 CEST 2016

---------- Původní zpráva ----------
Od: Michal Medek <Michal.Bruntal na seznam.cz>
Komu: ordoz na ordoz.com
Datum: 21. 6. 2016 9:11:21
Předmět: MZ-1500 je doma

"
Ahojte,

tak jsem se včera pokoušel zprovoznit svou MZ-1500. Nejdříve jsem ji
rozebral, vyfoukal prach a trochu očistil nečistoty - bylo ho tam docela
dost. Říkal jsem si, ze doufám, ze jsem nedovez s počítačem i nějaké
breberky, ale ne, nic neuteklo ;-)

Vyndal jsem zdroj, který je na ~100V a vyměnil ho na zdroj z MZ-800, který
je na ~220V. Mechanicky pasuje stejně, akorát má síťový konektor o kousek
výše (cca 5mm). Pokud by se převrtaly díry a upilovalo kus plechu, tak by
tam zapadl úplně přesně. Protože jsem nechtěl nic takového zatím dělat, tak
jsem to nechal tak. Sedí to docela dobře. Konektor na +5V je stejný.

Další krok byl modulátor. Rozebral jsem ho a kontroloval zapojení konektoru.
Je tam drobný rozdíl na pinu, který používám na napájení externího
scandoubleru. A protože tam má MZ-1500 něco přivedeno (je to označené "CO"),
raději jsem ho taky nahradil tím z MZ-800. Připojil jsem monitor na video
vstup a...

ZAPNUL napájení a...

PÍÍÍP a na monitoru se objevil známý obraz. Na rozdíl od příznivců MZ mi
modrá obrazovka ukázala, že si můžu oddechnou, protože MZ-1500 jede.

Teď budu pokračovat trochu zkráceně.

- vyzkoušel jsem SROM a funguje, akorát fonty jsou trochu špatně.

- osadil jsem původní QDisk mechaniku. Po vložení disketky a stisknutí "Q"
se sice roztočí, ale nic nenačte. Tak jsem tam provizorně připojil novou
mechaniku, která je bez desky elektroniky. Tu jsme kdysi kupovali pro výrobu
repliky (vzpomenete se ještě?). V tu chvíli začal Sharpík číst, formátovat i
zapisovat jako vzorně vycvičený pejsek. Takže v původní mechanice je něco
jinak. Je zvláštní, že podobně se to chová i Milsovi, se kterým jsem to hned
konzultoval ;-)

- Ještě jsem vyzkoušel připojit monitor přes externí scandoubler. Obraz sice
naskočí, ale je nějak špatně synchronizovaný. Asi to vychází s použitého
krystalu.

- Krystal je tam 14.3181MHz proti 17.734475MHz, takže po vydělení 4,
respektive 5 to vychází 3.5795MHz proti 3.5468MHz

- Mám přečtené EPROMky, označení je "17-A" a "18-C". Monitor se hlásí jako 9
Z-502M

Zajímavé je, že reproduktor je v domečku, i když to má v plechovém krytu pod
zdrojem prolisy stejně jako MZ-800. Místa je tam taky dost.

Tak zatím asi takto,

Mikeš

"
HTML příloha byla odstraněna...